2020. március 14., szombat

Mit érdemes a válságban venni

Beköszöntött a válság. Senki nem tudja, meddig tart és milyen mélyre mennek az árak, de ilyenkor egy befektető mindig keresni kezdi a jó lehetőségeket. Én ezeket a szempontokat tartom szem előtt:
  • Normál időkben sokkal szélesebb merítéssel érdemes befektetési célpontokat keresni. Válságban, mint most, csakis a legjobbak közül szabad válogatni.
  • Kik a legjobbak: egy osztalékbefektetőnek a championok. Már legalább 25 éve emelik az osztalékot, egy komoly válságon már túl vannak. Minél régebben emelnek, annál jobb. A feltörekvők közül ilyenkor nem érdemes szerintem válogatni.
  • A méret a lényeg: legyen nagy az a cég, akibe befektetünk. A nagyok túlélési esélye jobb, mert több tartalékuk van, nagyobb a mozgásterük és a lehetőségeik is.
  • Szektorok: érdemes válságálló szektorba befektetni. A koronavírus például a REIT-eket nagyon erősen érinti, ha mindent online akarunk megoldani, akkor az ingatlanokra nem lesz nagy szükség. Szóval hiába lett az esés miatt jó egy REIT osztalékhozama, én nem veszek belőlük. Ellenben a távközlés, az élelmiszeripar, a dohányipar, a technológia jó célpontok lehetnek.
Mondok is egy példát, hogy egy válság az a normális keresésemet mennyire változtatja meg. A Oneok egy olajos cég, csővezetékei vannak, elemeztem is már. Elliott alapon 64 USD-ért már vettem is volna. Most éppen 30,72 USD az árfolyama. De eszembe nem jut venni belőle, mert nem champion és nem hatalmas cég. Ellenben az Exxon, ami szintén egy olajos cég, persze sokkal szélesebb portfólióval. Az Exxon 36 éve emeli az osztalékot és a világ egyik legnagyobb cége. Ebbe belevettem bátran, 60 USD-től kezdve, mert nekem az már megérte. Most 38,12 az árfolyama, vettem is még a csomagomhoz ezen az áron is, de nem zavar, hogy sokkal magasabb az átlagom. Kicsi az esélye, hogy tönkremegy, és már így is 6,55% a hozamom vele. Jó lesz ez.  

Hogyan kerestem a konkrét célpontokat:
  • DRIP listából vettem a championokat, és az aktuális árfolyamok alapján megnéztem a hozamokat. Akinek 4% felett van most éppen a hozama, azt megnéztem kicsit alaposabban.
  • Előfizetője vagyok a Falconnak. Amelyik cég a Falcon tesztjén nem ment át, azt nem is néztem tovább, kivéve akkor, ha én azt a céget már elemeztem magamnak részletesen. Mert magamnak jobban hiszek.
  • Aki átment a Falcon szűrőjén, annak megnéztem a free cash flow-ját és az FCF payoutot. Ha az elfogadható volt, akkor vásárolható elvileg.
  • Amiket vásárolhatónak ítéltem, azoknak érdemes megnézni még a chartjait, hogy technikai alapon mikor érdemes venni. Ezt most nem csináltam meg, de mielőtt vásárolnék, ezt mindenképpen megtenném. 
A célpontok sorrendben, elöl a legjobbak:
  1. Exxon: a Falcon kritériumokat nem teljesíti, de ez engem nem zavar, mert az enyéimet igen.
  2. Altria: dohány, a legmélyebb válságban is lesz rá igény, és a hozama most nagyon jó.
  3. Universal: szintén dohány, de szerintem az Altria jobb, és nekem már van PM, emiatt ezt kihagyom.
  4. Chevron: én inkább az Exxont favorizálom, de ez se rossz.
  5. AT&T: abszolút favorit, de nekem van már elég, ráadásul jobb áron, mint amin most lehet kapni. De nagyon érdemes venni.
  6. Eaton Vance: pénzügy, eszközmenedzser. Ez talán jobb, mint a bankok.
  7. Cullen/Frost Bankers Inc: bank, emiatt itt óvatos lennék. A bankok egy része nem fogja túlélni a válságot.
  8. Nucor Corp: gyártó cég, 47 éves osztalékemelés múlttal. Nem rossz.
  9. Southside Bancshares Inc: bank, emiatt itt óvatos lennék. A bankok egy része nem fogja túlélni a válságot.
  10. Caterpillar Inc: nagyon jó célpont, most kivételesen akciós.
  11. 3M: ebből nekem van, és érdemes lenne bővíteni, de hát most nincs pénzem.
És aki nincs az előző listán, de figyelem:
  • Texas Instruments: 90-ért érdemes venni, az egyik legnagyobb kedvencem. Nem tudom, legyűri-e a válság, nem csak az én kedvencem. Még vagy 15%-ot kéne esnie, hogy vegyem, de ez persze nem esik elég gyorsan.
  • Cummins: ez is csak contender és nem champion, ráadásul 4% alatt van a hozama. De ez is nagyon jó cég, 100 alatt venném.
  • Urstadt Biddle Properties Inc: ez nem lenne rossz, de REIT, szóval most kihagyom. De ha valaki most kezdi gyűjteni a REIT-eket, akkor talán érdemes rajta elgondolkozni, de csakis egy alapos elemzés után. Azt én most nem tettem meg.
Akkor kell venni, ha úgy érezzük, hogy megéri. Most csakis a legjobbak közül.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése